Menu główne:
Czujesz drgania przy hamowaniu ? Przyczyną mogą być nierówne tarcze hamulcowe.
UWAGA : bicie tarcz hamulcowych niezależnie od pogorszenia skuteczności hamowania przenosi drgania na elementy ukłau kierowniczego, zawieszenia, łożyska kól powodując ich zwiększone zużycie
Ponieważ wymiana tarcz hamulcowych dobrej jakości jest kosztowna dlatego ekonomicznym rozwiązaniem stało się
usunięcie przyczyny drgań poprzez toczenie tarcz na specjalnym urządzeniu.
Posiadamy dwa urządzenia :
-
-
urządzenie to po demontażu tarcz umożliwia przetoczenie w samochododach z napędem na 4 koła
Dzięki temu zachowana jest równoległość powierzchni równoległość powierzchni. Automatyczny posuw co 0,1 mm pozwala na uzyskanie gładkiej i jednorodnej powierzchni. Poniżej na zdjęciach pokazany jest przebieg opercji toczenia.
Koszt toczenia tarcz to od 160 zł dla tarcz osi przedniej w zalezności od napędu i 210 zł dla tarcz w osi tylnej
Tokarka MAD
Tarcza hamulcowa przed operacja Tarcza po przetoczeniu 0,2 mm Tarcza po zakończeniu
Na pozór wygląda,że jest równa Część środkowa tarczy nie ruszona operacji przetaczania.
nożem urzadzenia (ciemne pole) Zdjęto po 0,4 mm
Kliknij, żeby zobaczyć powiększenie z każdej strony
Toarka HUNGER dla tarcz do 415 mm
Po toczeniu zalecane jest zamontowanie nowych klocków lub wyrównanie istniejących jeżeli są mało zużyte. Należy zwrócić uwagę, że szlifowaniu mogą być poddane tylko te tarcze dla których jest możliwość po szlifowaniu zachowanie dopuszczalnej grubości tarczy określonej przez producenta. Ze wględu na uwarunkowania konstrukcyjne (tokarka musi się zmieścić pomiędzy tarczą a błotnikiem) w większości przypadków możliwe jest szlifowanie tylko skretnej osi (przednia).
Przy ewentualnym demontażu tarcz zalecane jest zamontowanie po tej samej stronie osi.
Koszt operacji szlifowania wynosi od 160 zł. Czas trwania operacji ok. 2,5 godz.
Pytanie : Czy warto szlifować tarcze skoro cena nowych często jest bardzo niska ?
Odpowiedź : Przy bardzo drogich tarczach nie ma dyskusji. Natomiast przy tańszych tarczach należy wziąć pod uwagę ich koszt, koszt wymiany i oczywiście ryzyko czy ponownie nie zostaną zdeformowane.
Pytanie : Pojawiły się wypowiedzi negatywne o tej metodzie. Czy jest ona zatem skuteczna i bezpieczna ?
Odpowiedź : Urządzenie nasze wykorzystujemy już od 2001 roku. Dużą część operacji wykonaliśmy na samochodzch naszych stałych Klientów więc mieliśmy możliwość obserwacji tarcz i klocków przez dłuższy okres czasu. Nie zaobserwowaliśmy negatywnych skutków szlifowania na efekt hamowania jak i zużycie tarcz i klocków. Nie pojawiły sie też efekty bicia co było potwierdzane na stacjach diagnostycznych przy okazji przeglądu rejestracyjnego samochodu. Ze względu na równomierność powierzchni tarcz (brak śladów rdzy) i klocków nie pojawiały się efekty dźwiękowe w postaci popiskiwania w czasie jazdy oczywiście przy zastosowaniu odpowiedniej jakości klocków.
Ze względu na bezpieczeństwo bezwzględnym warunkiem szlifowania jest utrzymanie minimalnej grubości tarczy określonej przez producenta. Nie szlifujemy również tarcz w przypadku stwierdzenia luzów na łożyskach. W takich przypadkqach zalecamy najpierw wymianę łozyska, która możemy wykonać łacznie ze szlifowaniem po preferencyjnych cenach.