Toczenie tarcz - Auto Serwis Markoz

Idź do spisu treści

Menu główne:

Toczenie tarcz

Czujesz drgania przy hamowaniu ?  Przyczyną mogą być nierówne tarcze hamulcowe.

UWAGA :  bicie tarcz hamulcowych niezależnie od pogorszenia skuteczności hamowania przenosi drgania na elementy ukłau kierowniczego, zawieszenia, łożyska kól powodując ich zwiększone zużycie


Ponieważ wymiana tarcz hamulcowych dobrej jakości jest kosztowna d
latego ekonomicznym rozwiązaniem stało się
usunięcie przyczyny drgań poprzez toczenie tarcz na specjalnym urządzeniu.
Posiadamy dwa urządzenia :
- holederskiej firmy MAD dla tarcz o średnicy do 340 mm montowane w miejsce zacisku hamulcowego
- niemieckiej firmy Hunger mocowane do piast umożliwiające toczenie tarcz o średnicy do 415 mm. Ponadto
 urządzenie to po demontażu tarcz  umożliwia przetoczenie w samochododach z napędem na 4 koła


Urządzenia te precyzyjne tokarki w których proces toczenia jest wykonywany z obu stron tarczy jednocześnie.
Dzięki temu zachowana jest równoległość powierzchni równoległość powierzchni. Automatyczny posuw co 0,1 mm pozwala na uzyskanie gładkiej i jednorodnej  powierzchni. Poniżej na zdjęciach pokazany jest przebieg opercji toczenia.
Koszt toczenia tarcz to od 160 zł dla tarcz osi przedniej w zalezności od napędu i 210 zł dla tarcz w osi tylnej

Tokarka MAD

       Tarcza hamulcowa przed operacja                Tarcza po przetoczeniu 0,2 mm                     Tarcza po zakończeniu
       Na pozór wygląda,że jest równa                   Część środkowa tarczy nie ruszona                 operacji przetaczania.
                                                                        nożem urzadzenia (ciemne pole)                    Zdjęto po 0,4 mm             
                                                                        Kliknij, żeby zobaczyć powiększenie                z każdej strony
                                                                 

Toarka HUNGER dla tarcz do 415 mm

Toczenie tarcz na samochodzie
 



Po toczeniu zalecane jest zamontowanie nowych klocków lub wyrównanie istniejących jeżeli są mało zużyte. Należy zwrócić uwagę, że szlifowaniu mogą być poddane tylko te tarcze dla których jest możliwość po szlifowaniu zachowanie dopuszczalnej grubości tarczy określonej przez producenta. Ze wględu na uwarunkowania konstrukcyjne (tokarka musi się zmieścić pomiędzy tarczą a błotnikiem) w większości przypadków możliwe jest szlifowanie tylko skretnej osi (przednia).
Przy ewentualnym demontażu tarcz zalecane jest zamontowanie po tej samej stronie osi.
Koszt operacji szlifowania wynosi od 160 zł. Czas trwania operacji ok. 2,5 godz.

Pytanie : Czy warto szlifować tarcze skoro cena nowych często jest bardzo niska ?
Odpowiedź : Przy bardzo drogich tarczach nie ma dyskusji. Natomiast przy tańszych tarczach należy wziąć pod uwagę ich koszt, koszt wymiany i oczywiście ryzyko czy ponownie nie zostaną zdeformowane.
 

Pytanie : Pojawiły się wypowiedzi  negatywne o tej metodzie. Czy jest ona zatem skuteczna i bezpieczna ?
Odpowiedź :  Urządzenie nasze wykorzystujemy już od 2001 roku. Dużą część operacji wykonaliśmy na samochodzch naszych stałych Klientów więc mieliśmy możliwość obserwacji tarcz i klocków przez dłuższy okres czasu. Nie zaobserwowaliśmy negatywnych skutków szlifowania na efekt  hamowania jak i zużycie tarcz i klocków. Nie pojawiły sie też efekty bicia co było potwierdzane na stacjach diagnostycznych przy okazji przeglądu rejestracyjnego samochodu. Ze względu na równomierność powierzchni tarcz (brak śladów rdzy) i klocków nie pojawiały się efekty dźwiękowe w postaci popiskiwania w czasie jazdy oczywiście przy zastosowaniu odpowiedniej jakości klocków.  
Ze względu na bezpieczeństwo bezwzględnym warunkiem szlifowania jest utrzymanie minimalnej grubości tarczy określonej przez producenta. Nie szlifujemy również tarcz w przypadku stwierdzenia luzów na łożyskach. W takich przypadkqach zalecamy najpierw wymianę łozyska, która możemy wykonać łacznie ze szlifowaniem po preferencyjnych cenach.

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego