SERWIS KLIMATYZACJI - Auto Serwis Markoz

Idź do spisu treści

Menu główne:

SERWIS KLIMATYZACJI

TEXA - urządzenie do serwisku klimatyzacji


W wiekszości dzisiejszych samochodów zainstalowana jest klimatyzacja, która podobnie jak silnik wymaga corocznej konserwacji mimo, że działa bez zarzutu. Klimatyzacja podwyższa komfort w kabinie ale nakłada to na właściela samochodu dodatkowe obowiązki oraz koszty.


Cykl konserwacji tego układu jest wykonywany przez specjalne urządzenie i  jest w pełni automatyczny. W zakres konserwacji  dzięki wytworzonej przez urządzenie próżni układ jest oprózniany z czynnika, wilgoci i zanieczyszczeń. Układ poddawany jest podstawowej próbie szczelności i w przypadku większej nieszczelności proces jest przerywany. Odzyskany czynnik jest w urządzeniu czyszczony i następuje odseperowanie zużytego oleju i zanieczyszczeń. Następnie jest ważony a jego waga jest porównana z wagą określoną w bazie danych urządzenia określoną dla danego modelu samochodu. Różnica między odzyskanym czynnikiem a wymaganą ilością jest dodawana w procesie napełnienia. W trakcie napełniania układu podawany jest również nowy olej do smarowania sprężarki. Po napełnieniu urządzenie przeprowadza test wydajności klimatyzacji dokonując pomiaru niskiego i wysokiego ciśnienia. Wykonuje się również pomiaru temperatury powietrza w otworach wlotowych w kabinie. Temperatura taka powinna wynosić od 6 do 15 st. C.

W przypadku małej ilości odzyskanego czynnika w stosunku do wymaganej urządzenie podaje kontrast UV dzięki któremu po pewnym okresie użytkowania klimatyzacji przy pomocy specjalnej lampy UV można zlokalizaować nieszczelność.


Dlaczego okresowa konserwacja jest tak ważna ?

- podobnie jak silnik sprężarka
wymaga smarowania zwłaszcza, że pracuje z bardzo dużą prędkością obrotową i pod duzymi ciśnieniami. W odróżnieniu od silnika stanu oleju w sprężarce nie da się sprawdzić. Czym kończy się dla sprężarki brak oleju ? ...  niestety drogą naprawą lub wymianą.

- w układzie wytwarza się sporo wilgoci oraz powstają zanieczyszczenia, które powodują wewnętrzną
korozję układu. Potęgują to duże cisnienia i duża różnica temperatury zewnętrznej i wewnętrznej układu zwłaszcza w chłodnicy klimatyzacji.

- mimo, że klimatyzacja kojarzy się przede wszystkim z chlodnym powietrzem to jednak powinna być w okresie jesienno-zimowym (przynajmniej raz na jakiś czas) używana. Bardzo często długotrwałe nieużywanie powoduje uszkodzenia układu włączającego sprężarkę (sprzeglo). Czynnik powinien być w obiegu w przeciwnym przypadku następuje osadzanie się zanieczyszczeń co może doprowadzić do zatkania elementów układu.


Osobnym tematem jest czyszczenie układu powietrza dolotowego do kabiny. Szczegółną role pełni w tym filtr przeciwpyłkowy (filtr kabiny). Wbrew ogólnemu przekonaniu nie tylko filtruje powietrze z pyłków, zarodników i innych zanieczyszczeń ale przede wszystkich chroni parownik w którym powietrze dzieki mikroszczelinom jest schładzane. Zdarzały się nam w praktyce przypadki wyjmowania tego filtru. Niestety skutki tej pozornej oszczędności były bardzo kosztowne bowiem często demontaż tego elemntu wiąże się z demontażem deski rozdzielczej. Efektem zanieczyszczonego filtra jest zmniejszona wydajność dmuchawy powietrza i zaparowywanie szyb zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Parownik schładzający powietrze wytwarza bardzo duże ilości wilgoci, której nadmiar jest usuwany przez kanał odpływowy. Zatkany filtr kabiny powoduje, ze komora jest słabo przewietrzana w związku z czym wilgoć z zanieczyszczeniami zaczyna gnić będąc świetnym środowiskiem dla grzybów, pleśni i innych drobnoustrojów powodujących uczulenia i inne dolegliwości. W procesie dezynfekcji tego układu stosujemy ozonowanie i płynny preparat bakteriobójczy i grzybobójczy  wtryskiwany w kanały pod wysokim ciśnieniem. Zaniedbanie tego układu powoduje powstanie uciążliwego przykrego zapachu. Niestety ale jak to bywa z brzydkim zapachem trudno go usunąć po jednorazowej dezynfekcji.

Podsumowując prezentujemy nasze zalecenia :

-
coroczna wymiana filtru kabiny z sugestią stosowania droższego ale lepiej chroniącego filtra kaniny pokrytego węglem aktywnym

- serwis układu klimatyzacji
nie rzadziej niż raz na 2 lata jeżeli jest ona sprawna

- mimo, że klimatyzacja kojarzy się przede wszystkim z chlodnym powietrzem to jednak powinna być w okresie jesienno-zimowym (przynajmniej raz na jakiś czas) używana. Bardzo często długotrwałe nieużywanie powoduje uszkodzenia układu włączającego sprężarkę (sprzęgło). Czynnik powinien być w obiegu w przeciwnym przypadku następuje osadzanie się zanieczyszczeń co może doprowadzić do zatkania elementów układu.

Wielu naszych Klientów wykonuje ten serwis z corocznym serwisem olejowym i przeglądem samochodu co łączy się z niższym kosztem
.

Ze względu na bardzo duże zainteresowanie serwisem klimatyzacji zwłaszcza w okresie letnim posiadamy 2 nowoczesne urządzenia firmy TEXA. Dzięki temu możemy w w krótkich terminach terminach rozładować natężony ruch.

Oprócz serwisu podstawowego klimatyzacji wykonujemy razem ze wspólpracującymi firmami :

- wymiany lub naprawy chlodnic klimatyzacji

- naprawy przewodów klimatyzacji
- wymiany sprężarek nowych lub regenerowanych
- wymiany zaworków, oringów uszczelniających

W naszych planach przewidujemy zakup urządzenia do dokładnego badania szczelności przy pomocy azotu.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego